Citymarketing wordt contentmarketing voor regio IJsseldelta

Citymarketing wordt contentmarketing voor regio IJsseldelta
10 maart 2016 Jiska Rook
In Cases

The Post_Cases_Lichten_Kogge_Ijsselkogge_Kampen_Contentmarketing_Contentmappen_

Op de bodem van de IJssel bij Kampen werd in 2009 het wrak van de zeshonderd jaar oude IJsselkogge gevonden. Dit schip werd op 10 februari 2016 ‘gelicht’. IJsseldelta Marketing (onderdeel van MarketingOost), verantwoordelijk voor regio- en stadsmarketing in de regio Kampen, vroeg The Post om content over dit evenement te ontwikkelen en te verspreiden via de online kanalen. De vondst van de IJsselkogge is van grote promotionele waarde voor de stad Kampen en hét argument om de rijke historie van de stad opnieuw onder de aandacht te brengen. The Post noemt citymarketing dan ook liever contentmarketing, want het gaat om het delen van het verhaal. 

Een breed publiek

Niet alleen archeologen vinden de vondst van de IJsselkogge interessant. Vanuit heel Nederland is er interesse voor de kogge, van jong tot oud. Ook de media hebben vanaf de ontdekking tot en met de lichting veel aandacht gehad voor dit zeshonderd jaar oude schip. Het publiek dat wij wilden bereiken is geïnteresseerd in de historie van de Nederlandse Hanzesteden. Een breed publiek vraagt om een diverse aanpak. Ook mensen die niet elke maand met hun neus in geschiedenisboeken snuffelen, wilden we bereiken met dit unieke evenement. Dit deden we met toegankelijke content voor jong en oud.

“Leuke, luchtige aanknopingspunten om een groter publiek te betrekken bij de verhalen”

Praatjesmakers over piraten

Kinderen werden spelenderwijs vertrouwd gemaakt met het onderwerp door verschillende activiteiten op en rondom de Koggewerf, zoals een knutselwedstrijd, een schrijfwedstrijd maar ook door een filmpje in de stijl van het programma ‘Praatjesmakers’ van Jochem van Gelder. Een interviewer ontfutselde hierin mooie verhalen uit de fantasie van kinderen. Geen verhalen die veel voorkennis vragen, maar eenvoudige vragen als: “Wie hebben er gewonnen, de piraten of de kogge?” Met de antwoorden op deze vragen zorgden we via contentmapping voor leuke, luchtige aanknopingspunten om een groter publiek te betrekken bij de verhalen rondom de kogge.

[youtube id=”UuP1NIDOkhQ”]

Lees en beleefInterview_IJsselkogge_Hanzestad_Kampen_koggepng

De kogge was en is nog steeds van grote waarde voor Kampen. In drie geschreven interviews voelden we experts aan de tand over de waarde van de kogge voor de stad Kampen vanuit een historisch, economisch en archeologisch perspectief. We lieten de experts nadenken over de vraag ‘Wat als de kogge er niet geweest zou zijn?’. De interviews als achtergrondverhalen onderstrepen het belang van de kogge in de middeleeuwen, de Hanze en de stad Kampen als handelscentrum aan de IJssel.

“De podcast is ontzettend makkelijk voor mensen die onderweg zijn”

Luisterverhalen over de IJsselkogge

De podcast is echt in opkomst. Ontzettend makkelijk voor mensen die onderweg zijn: een combinatie van radio en zelf kiezen waar je naar wilt luisteren. Verhalenvertellers Reyer van ’t Hul en Kees Hardeman namen in drie delen jong en oud mee op een reis door de geschiedenis en de wereld van de kogge van zeshonderd jaar geleden.

Verhalenvertellers_IJsselkogge_kogge_Kampen_Hanzestad

Een enthousiast publiek

Al deze verhalen werden via de sociale kanalen van IJsseldelta Marketing gedeeld met het publiek. Voor de échte koggeliefhebbers werd een winactie op Facebook gehouden. De prijs: twee kaarten voor de persboot, die naast de plek van de lichting lag. De winactie bereikte ruim elfduizend personen binnen een paar dagen. Winnaar van de actie was de elfjarige Noah Beumer, die daarvoor ook al een werkstuk had gemaakt van de kogge. Daarnaast werd de trailer waarin de lichting werd aangekondigd ook enthousiast bekeken. Deze post bereikte in hetzelfde tijdsbestek als de winactie ruim 30.000 mensen en werd vier keer meer gedeeld en geliked dan de winactie. De timelapse, die we maakten van de lichting van de kogge en na afloop op Facebook publiceerden, bereikte ruim 30.000 mensen en verwierf in één dag tijd meer dan 10.000 weergaven.

Alle andere activiteiten, zoals een Hanze-arrangement met een overnachting, activiteiten op de Koggewerf en de livestream op de dag van de lichting, werden ook onder de aandacht gebracht door te contentmappen naar de verschillende sociale kanalen. De kogge (her)leef(t)!

Meer weten over de merkredactie voor Marketing Oost?
Neem contact op met ons via 038 – 422 3008 of mail naar info@thepost.nl.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*