The Post-collega’s in jury van Grand Prix Content Marketing 2016

The Post-collega’s in jury van Grand Prix Content Marketing 2016
20 oktober 2016 Jiska Rook

Grand Prix Content Marketing

Op donderdag 17 november vond de Grand Prix Content Marketing 2016 plaats. In Utrecht werden verschillende awards en bekroningen uitgereikt aan de beste contentmarketingstrategieën en -producties in Nederland en België. Vanuit contentmarketingbureau The Post namen Carlijn Postma en Jiska Rook plaats in de jury van dit groeiende event.

Het vakgebied contentmarketing maakt een grootse ontwikkeling door. Dat komt duidelijk tot uiting in de Grand Prix Content Marketing, dé etalage voor de beste strategieën in de Benelux. Sinds de start in 2014 zijn er ieder jaar meer inzendingen, meer discussies over het vakgebied en meer inhoudelijk betrokkenen die zich bezighouden met de selectie van cases. Dit jaar onderscheiden zich vier verschillende domeinen, namelijk: business-to-consumer (B2C), business-to-business (B2B), business-to-employee (B2E) en not for profit. 

De organisatie van de Grand Prix Content Marketing is in handen van BBP Media en Platform Content. Platform Content is de de branchevereniging van bureaus, merken en contentpartners die bijdragen aan de ontwikkeling van het vakgebied contentmarketing. Als lid van Platform Content zijn The Post-collega’s Carlijn Postma en Jiska Rook gevraagd om deel te nemen aan het beoordelingsproces.

Werken aan de definitie van contentmarketing

Carlijn, eigenaar en oprichter van The Post, neemt plaats in de jury van de B2B-categorie. Carlijn volgt ontwikkelingen in het vakgebied op de voet, spreekt regelmatig over contentmarketing op grote congressen en is in 2014 op plaats 27 in de lijst van de 200 meest invloedrijke personen op het gebied van contentmarketing terechtgekomen. Vanuit haar ervaring en specialisme in het vak kijkt zij tijdens de Grand Prix naar de bijdrage van de cases aan duurzame merkgroei van de bedrijven in kwestie. “Het is leuk en interessant om te zien hoe de verschillende bedrijven contentmarketing inzetten. De ingezonden cases, maar ook de heersende opvattingen over wat contentmarketing nu precies inhoudt verschillen onderling enorm. In mijn ogen is er niet bij alle inzendingen sprake van contentmarketing.” 

Jiska, content director bij The Post, jureert in de categorie B2C. Jiska houdt zich dagelijks bezig met inhoud, op strategische en redactioneel niveau. De ene keer om de vraag van een klant om te buigen tot een passend verhaal, de andere keer om de inhoud van een grote contentuiting te bepalen. Vanuit haar enthousiasme voor het vak gaat ze tijdens de Grand Prix op zoek naar de meest doordachte, effectieve en succesvolle contentmarketingstrategie van ondernemingen waarbij de consument klant is. Wat ze ervan vindt om te jureren? “Erg leerzaam en boeiend om te zien hoe contentmarketing bruist en bloeit binnen uiteenlopende organisaties. Het is een vakgebied in ontwikkeling en dat zie je terug in de cases. Waar de één zich focust op storytelling, is contentmarketing voor de ander een strategische keuze. Het meest enthousiast word ik van cases waarin de combinatie tussen strategie, inventiviteit, consistente uitvoering en analyse helemaal klopt.”

Winnende cases

Voor dit jaar heeft The Post besloten zelf geen cases in te sturen. Carlijn licht toe: “We bouwen momenteel aan enkele zeer kansrijke cases op basis van stevige contentmarketingstrategieën. Daarnaast voeren we ook contentcampagnes, maar we willen voor de Grand Prix het complete pakket indienen. Contentmarketing is een lang proces. Wij zijn pas écht trots op een case als we deze helemaal rond kunnen maken en dat kost tijd. Maar dat maakt dat onze huidige projecten absoluut potentiële winnaars zijn voor volgend jaar!”

Op donderdag 17 november zijn de awards en bekroningen toegekend aan de verschillende categorieën tijdens een avondvullend programma in evenementenlocatie DeFabrique in Utrecht. “Het niveau van de inzendingen voor de was dit jaar aanmerkelijk hoger dan de afgelopen jaren”, volgens organisator en directeur van Platform Content Bert Groothand. De organisatie mocht met zo’n 190 cases een recordaantal inzendingen ontvangen. LVB Networks was het meest succesvol met zilver en twee keer brons bij de Awards en werd twee keer tot winnaar uitgeroepen bij de Bekroningen. Bekijk hier alle winaars en lees een verslag terug op MarketingTribune.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*