Online zichtbaarheid voor regionale Rabobanken

Online zichtbaarheid voor regionale Rabobanken
1 maart 2017 Jiska Rook

Al geruime tijd draagt The Post bij aan de online zichtbaarheid van een aantal regionale Rabobanken. Zo realiseren we voor Rabobank IJsseldelta en Rabobank Vaart en Vechtstreek op maat gemaakte contentcampagnes. De ene keer vanuit een vaste, maandelijkse contentbundel, de andere keer vanuit een specifieke behoefte voor creatie van inspirerende videoformats en creatieve social updates. Hieronder vind je verschillende contentcampagnes voor regionale Rabobanken.

meer fans op Facebook na contentcampagne
views op LinkedIn na wervingscampagne
unieke views op doeltreffende smartphonevideo

Formats en contentcampagnes voor regionale Rabobanken:

Format: Eventcrashers - breng je evenement in beeld

Rabobank is betrokken bij veel lokale initiatieven en evenementen, die mooi vast te leggen zijn op beeld. Aftermovies van evenementen zijn snel reclamisch of weinig inhoudelijk. In het format De Eventcrasher doet een reporter op lichtvoetige wijze verslag van een evenement, waarbij de nadruk ligt op de beleving en de sfeer van het event. De reporter stapt onbevangen het evenemententerrein op en belicht het evenement vanuit verschillende invalshoeken. Hij stelt vragen aan omstanders, deelnemers, bezoekers en de organisatie, die anderen niet snel zouden stellen. Hiermee wordt een spontaan en enthousiast verslag van zo’n 2 à 3 minuten gecreëerd waarin het publiek en de sfeer van het evenement centraal staan – niet de hoofdsponsor. En dat zorgt voor veel betrokkenheid bij de video’s.

Bekijk meer voorbeelden van Eventcrashers in deze afspeellijst.

Rabobank Coöperatie Weken #VVS

Vraag
Samen bereik je meer dan alleen! Met deze fundamentele overtuiging in gedachten houdt Rabobank zich bezig met de sponsoring van projecten en initiatieven in de lokale samenleving. Zo heeft Rabobank Vaart en Vechtstreek (VVS) de Rabobank Coöperatie Weken #VVS geïnitieerd. Mensen in de regio krijgen de kans om hun vereniging of stichting onder de aandacht te brengen bij 20.000 leden van de regiobank. Deze leden bepalen vervolgens welke initiatieven een bijdrage krijgen door te stemmen op de verschillende projecten. Het doel van de Coöperatie Weken is een breed publiek kennis te laten maken met het ondernemende en verbindende karakter van de regio.

Oplossing
Een contentcampagne om publiek te vinden, binden en activeren. We sturen voornamelijk op de zichtbaarheid en bekendheid van de Rabobank Coöperatie Weken #VVS in de vorm van stemmen werven, oproepen tot interactie, zichtbaarheid van de Coöperatie Weken en het laden van het coöperatieve karakter en de regionale betrokkenheid van de Rabobank. De content voor deze campagne bestond uit video’s, korte teasers en creatieve contentmaps voor de sociale kanalen van de bank.

Resultaat
– Engagement: 90 shares, 108 reacties, 183 likes op Facebook
– 12% fans op Facebook
– 55.000+ bereikte personen op Facebook

Format: het Estafetteverhaal - meer personen, één verhaal

In dit videoformat vertellen meerdere personen één verhaal door korte quotes die achter elkaar zijn gezet: een estafetteverhaal. Deze personen worden geïnterviewd tijdens een evenement en vertellen over het onderwerp/thema van dat evenement. Het is daarmee niet zozeer een verslag van het evenement maar een inhoudelijk verhaal over het thema/onderwerp van het evenement, met het evenement als sfeervol decor.

Bekijk in deze afspeellijst meerdere voorbeelden van Estafetteverhalen.

Wervingscampagne Dwarsdenkers & Friskijkers

Vraag
Rabobank IJsseldelta is, net als veel andere banken, bezig met de toekomst. Maar wie bepaalt de toekomst eigenlijk? Niet de bank. Het zijn de trends en ontwikkelingen in de markt en de maatschappij die richting geven. En daarvoor heeft Rabobank IJsseldelta dwarsdenkers en friskijkers nodig die de gevestigde orde wakker durven te schudden. Die met de bank de uitdaging aangaan om met die veranderingen mee te blijven gaan, nu en later.

Oplossing
We startten een contentmarketingcampagne waarin we op zoek gingen naar 5 talenten die Rabobank IJsseldelta kunnen helpen bankieren. We zochten naar dwarsdenkers en friskijkers die het aandurfden om een tweejarig traject in te stappen, waarbij ze hun inzichten en frisse ideeën binnen en buiten de organisatie presenteren.

De aanpak was erop gericht om zo snel mogelijk bij de juiste ‘high potentials’ te zijn. Want: niet het aantal reacties bepaalde het succes, maar juist die bijzondere, opvallende reacties. De campagne werd geladen met persoonlijke videoportretten van bankmedewerkers (waaronder de directievoorzitter), een schetsboekje als canvas voor de ideeën van de talenten en prikkelende social posts die de dwarsdenkers lieten nadenken over actuele maatschappelijke vraagstukken.

Resultaat
In 4 weken weken kwamen zo’n veertig reacties binnen, waarvan 2/3 het schetsboekje benut had. De een nog creatiever dan de ander. Verdere cijfers:

  • 40.000+ views op Facebook, door mensen in omgeving Zwolle
  • 50 nieuwe volgers op LinkedIn
  • 180.000+ views op LinkedIn
  • 6.370 views op de campagnesite
  • 85 retweets op Twitter
  • 40 creatieve sollicitaties
  • En uiteindelijk: 5 nieuwe talenten.

Contentmapping ledenmagazine Dichterbij

Ieder kwartaal brengt Rabobank IJsseldelta het ledenmagazine Dichterbij uit. Een inspiratiemagazine met verhalen en maatschappelijke vraagstukken uit de regio. Mooie content: lokaal en landelijk nieuws, interviews en ledenaanbiedingen.

Veel mensen zijn hier elk kwartaal behoorlijk druk mee. Na een aantal weken hard werken achter de schermen is het blad gedrukt en krijgen de leden van Rabobank hun magazine thuis gestuurd. En dan is het klaar. Jammer. Daarom verlengen we de levensduur van de content door artikelen uit de online variant van de Dichterbij te contentmappen naar de verschillende social kanalen van Rabobank IJsseldelta. We letten hierbij op de link met de regio én gebruiken de actualiteit als haakjes voor updates. Zoals in onderstaand voorbeeld, waarin we een video combineren met een artikel in het ledenmagazine.

Format: Smartphonevideo 5 stellingen voor...

Aanleiding
Rondom de Hypotheek-campagne ontstond de wens een laagdrempelige, maar doeltreffende video te creëren die bijdraagt aan de online zichtbaarheid van Rabobank-hypotheken en aansluit op de nieuwe campagne ‘Hypotheek binnen een week’.

Het format: 5 stellingen voor..
Een simpel te maken video, die persoonlijk is, prettig wegkijkt en eenvoudig te realiseren. Deze video is gemaakt met behulp van een smartphone, een selfiestick, een microfoontje en eenvoudige animaties in beeld.

We zoomen in op feiten en fabels rondom hypotheken, niet op het financiële product zelf, omdat we streven naar videocontent met een inhoudelijke boodschap. Uitgangspunt is informeren en enthousiasmeren op een laagdrempelige en betrokken manier, zonder reclamisch te worden.

Resultaat

Engagement: 3200 weergaven, 57 likes, 29x gedeeld, 11 reacties