Nieuwsupdate: Congres • Hoogleraar • Podcast

Nieuwsupdate: Congres • Hoogleraar • Podcast
2 juni 2017 Anke Jansen

In de Nieuwsupdate houden we je op de hoogte van onze events, publicaties én het laatste nieuws uit het vakgebied.

Charleen spreekt op Congres Facebook Marketing

Onze contentmarketeer Charleen van der Vechte spreekt op 8 juni op het Congres Facebook Marketing. Met het enthousiasme dat we van haar kennen, vertelt ze over onze methodiek mediadenken en hoe je dit als professional kunt toepassen in de praktijk. “Contentmarketing kun je zien als de brug tussen branding, communicatie, marketing en sales en dat maakt het zo leuk.” aldus Charleen. Het Congres Facebook Marketing is op 8 juni in Utrecht, met meer dan 25 sprekers, masterclasses, presentaties en workshops over commerce, service en branding met Facebook, WhatsApp en Instagram. Kom je ook?

Bijzonder hoogleraar contentmarketing Ed Peelen

Nederland kent sinds kort een bijzonder hoogleraar content marketing. Bedrijfseconoom Ed Peelen aanvaardde dit ambt op 10 mei aan de Universiteit van Amsterdam met de oratie ‘Ontwikkeling en legitimering van content marketing’. Hij onderzoekt hoever organisaties in Nederland zijn gevorderd op het gebied van contentmarketing. Hij wil het vakgebied in kaart brengen en aanbevelingen doen over hoe het vak verder geprofessionaliseerd kan worden. Hoe hij als bedrijfseconoom terechtkomt in de contentmarketing kun je lezen op het Platform Content. Hier lees je ook zijn verrassende antwoord op de vraag hoe hij denkt dat het vakgebied er over een paar jaar uitziet.

Onderzoek Contentmarketing door Platform Content

Over professionalisering van het vakgebied Contentmarketing: het Platform Content is gestart met een grootschalig onderzoek naar contentmarketing op de Nederlandse en Belgische markt. Doel van Het Content Marketing Onderzoek 2017  is om in kaart te brengen of en hoe bedrijven en organisaties contentmarketing inzetten en met welke doelstellingen en resultaten. Bert Groothand, directeur van Platform Content: “Wij merken dat er in de markt behoefte is aan diepgaande inzichten, zoals: voor welke doelen zet men content marketing in, hoe meet men de resultaten, wat zijn de knelpunten, wat kost het en wat levert het op?” Marketing- en communicatieprofessionals met én zonder ervaring in contentmarketing kunnen meedoen aan het onderzoek. De link naar het onderzoek op de site van Platform Content.

Carlijn op Frank.news: “contentmarketing is gewoon een beetje saai”

Carlijn gooit de knuppel in het hoenderhok: ze beweert dat contentmarketing saai is. Pardon? “Vorige week was ik in Amsterdam bij Content Marketing Fast Forward. Een leuk en inhoudelijk congres. Maar het blijft een beetje bij dezelfde mensen hangen. Ik denk dat ik welgeteld twee excentrieke figuren heb zien rondlopen die ik verdenk van een beetje creativiteit.” Aldus Carlijn. Ze pleit voor een heus contentmarketingboegbeeld. “Misschien moeten we gewoon op zoek naar een echte leider in dit vak. Iemand die weet waar hij of zij het over heeft én dat op een excentrieke manier weet over te brengen. Een Andy Warhol voor contentmarketing.” Lees hier haar blog.

Vernieuwende podcast

Onze sounddesigner René Postma heeft voor een klant een podcast ontwikkeld met behulp van ‘binaural recording’. Luister met een koptelefoon en het lijkt alsof je in een andere ruimte staat. Je hoort geluiden voor, naast of achter je, zoals je ze normaal ook hoort, wezenlijk anders dan met stereogeluidDe techniek is niet nieuw, in 1978 heeft Lou Reed de plaat ‘Street Hassle’ uitgebracht. De eerste commerciële plaat met binaural technieken. Met een primitieve versie van de techniek werd al rond 1900 geëxperimenteerd, maar door de hoge kosten, de ingewikkelde techniek en de noodzaak van het gebruik van koptelefoons is er tot nu toe nooit een doorbraak naar het grote publiek is geweest. Die drempel is weggevallen, waardoor het makkelijker te realiseren is. Binnenkort laten we je horen hoe dit klinkt!