Meekijken met… Content director Jiska

Meekijken met… Content director Jiska
15 mei 2017 Anke Jansen

Het vakgebied contentmarketing ontwikkelt zich razendsnel. Dit maakt ons dagelijks werk erg afwisselend. Maar, wat doen we nu precies als bureau voor contentmarketing? Kijk mee in de werkweek van een collega. Dit keer: Content director Jiska Rook.

“Sinds 2014 werk ik met veel plezier bij The Post. Ik ben gestart als merkredacteur, toen nog in een team van vijf personen. Inmiddels zijn we gegroeid naar twaalf vaste mensen met daaromheen een grote schil freelance contentproducenten en mag ik mijzelf Content director noemen. Ik creëer en publiceer content, werk mee aan de inhoudelijke kant van strategieën, bewaak overkoepelend de kwaliteit en stuur het contentteam aan.”

Maandag Op maandag starten we tweewekelijks met het contentoverleg dat ik begeleid. Het hele contentteam schuift aan: de art director, sound designer, contentmarketeers en contentproducers. Welke projecten lopen er? Waar zijn we trots op, wat kan beter? Doel van dit overleg is om inspiratie te delen en het niveau te toetsen – en waar mogelijk te verhogen. Daarna aan de slag met de contentproductie voor NPI, een nieuwe klant. Maandelijks ondersteun ik hen in contentcreatie en -verspreiding. ‘s Middags leid ik samen met collega Loes een sessie bij Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) over publieksreizen.”

Contentcreatie voor NPI

Dinsdag Met collega Wieteke bereid ik een presentatie voor over contentmapping voor Sena. Naast de strategie ondersteunen we hen in de uitvoering door middel van coaching. Contentmapping is daar een onderdeel van. Hoe hak je je content vakkundig en creatief in mootjes zodat het zoveel mogelijk publiek bereikt? ‘s Middags ben ik opnieuw bij WDODelta voor de laatste van de vier sessies publieksreizen. In deze sessies, met vakmensen en communicatiespecialisten uit de organisatie, ontdekken we hoe we de boodschap van WDODelta aan kunnen laten sluiten bij de informatiebehoeften van hun publiek. Met welke informatie kan WDODelta nu écht relevant zijn?”

Publieksreis Jiska

Publieksreizen uitwerken bij WDO Delta

Woensdag Wieteke en ik gaan naar Hilversum voor de presentatie bij Sena. Wat ligt het kantoor op een prachtige locatie. Ik kom hier nog geregeld terug om de medewerkers te coachen. Geen straf! Daarna aan de slag met contentformats voor DELA. Voor de interne presentatie volgende week moeten we nog wat voorbereiden. Samen met twee collega’s diepen we de concepten van de formats verder uit op basis van doelstellingen en werken we aan een presentatie. Ondertussen komen er nog wat vragen van collega’s en beantwoord ik telefoontjes van klanten.”

Op bezoek bij Sena in Hilversum

Donderdag Eens in de twee weken ben ik een dagdeel bij WDODelta op kantoor voor coaching on the job. Ik help de communicatie-adviseurs met online zichtbaarheid en de toepassing van de contentmarketingstrategie in de praktijk. Erg leuk om mensen verder te helpen en kennis over te dragen! Verder die dag kijk ik met collega Anke mee in de realisatie van de nieuwsbrief van The Post. Ik verzorg de eindredactie op de tekst en social updates, en verzend de mailing via MailChimp. Tussendoor lees en beantwoord ik mijn mails.”

The Post-mailing staat klaar om verstuurd te worden

Vrijdag Aan de slag met Eerste Hulp Bij Erfstukken, een videoproductie voor DELA vanuit mijn interimperiode. Daarnaast heb ik met een aantal collega’s een korte brainstorm over een nieuw videoformat voor een klant. En voor Topcentrum E-commerce werken we aan een strategisch kader. Carlijn realiseert de overkoepelende kapstok, ik ondersteun haar in het helder krijgen van de verhaallijn (plot summary, in ons vakjargon). Om half 6 stap ik op de fiets naar huis, het weekend in!”

‘The best way to get a good idea is to have lots of ideas’

“Hopelijk heb je een beetje een beeld gekregen van mijn werkzaamheden bij The Post! Ik vind het gaaf om dicht op de ontwikkelingen van ons bedrijf te zitten. In drie jaar tijd zijn we toegegroeid naar een full service bureau voor contentmarketing. Dat klinkt breed, alsof we niet kunnen kiezen. Maar alles begint bij ons vanuit de strategie, waardoor de content die we creëren en verspreiden relevant wordt. We zoeken daarin altijd naar de beste contentproducenten die hetzelfde kwaliteitsniveau hanteren als wij.

Mocht je vragen hebben of meer informatie willen, stuur me gerust een mailtje op jiska@thepost.nl. Je kunt me ook bellen of appen: 06-31556693.”