Mediadenken: in 6 stappen je contentmarketingstrategie

Mediadenken: in 6 stappen je contentmarketingstrategie
6 april 2017 Jiska Rook
In Blog

The Post werkt voor de uitvoering van contentmarketing met de beproefde methodiek Mediadenken. Media weten namelijk als geen ander hoe je contentmarketing toepast en een publiek boeit. Hun product ís content. We hebben deze methodiek gevangen in een 6-stappenplan, bestaande uit 3 fases. 

De noodzaak van deze methodiek

We leven in een tijd waarin wij het als merk niet meer voor het zeggen hebben. Het medialandschap verandert; er komen steeds weer nieuwe kanalen bij. Dat is voor organisaties een grote uitdaging. Want waar zit jouw doelgroep precies? Merken hebben de touwtjes niet meer in handen. Consumenten bepalen zelf waar, wanneer en waarom ze in contact komen met een merk. Door de methodiek van het Mediadenken in te zetten, probeert The Post het vak weer overzichtelijk te maken, en marketeers en communicatieprofessionals praktische handvatten te geven.

“Je kunt meer dan ooit echt een zinvolle bijdrage leveren aan resultaat van je organisatie”

Carlijn Postma, eigenaar van The Post: “Ons vak wordt steeds leuker. Je kunt namelijk meer dan ooit echt een zinvolle bijdrage leveren aan resultaat van je organisatie. Dus niet meer van campagne naar campagne rennen. Maar continu bouwen aan je merk en de relatie met je publiek, omdat je relevante content maakt en verspreidt waar je publiek op zit te wachten. En door het consequent te meten, kun je met contentmarketing echt sturen op resultaat. Iets waar veel organisaties naar op zoek zijn.”

De methodiek van het Mediadenken bestaat uit 6 stappen, verdeeld in 3 fases.

FASE 1: Strategie

  1. Strategisch kader
    Het strategisch kader vormt de kapstok voor alle content. Dat heb je nodig voordat je socialmedia-updates, flyers, e-mails of webteksten creëert. De strategie omvat de (hoofd)doelstellingen, de overkoepelende verhaallijn en een publieksbeschrijving.
  2. Contentformule
    Vanuit het strategisch kader werken we aan de contentformule van je organisatie. We beschrijven het publiek dat je wilt aanspreken. En definiëren hoe je hen aanspreekt. Wat is de (audio)visuele en tekstuele tone-of-voice van je merk?

FASE 2: Creatie & productie

  1. Contentplannen
    Vanuit de strategie werken we toe naar creatie van content. Om content zo relevant en waardevol mogelijk te laten zijn, creëren we publieksreizen. Deze werken we uit in praktische contentplannen. Voor structuur en herkenning maken we zoveel mogelijk gebruik van vaste formats.
  2. Contentcreatie
    Content is pas relevant als het kwalitatief sterke, onafhankelijke én deelbare content is. Op basis van formats creëren we content – voor offline en online kanalen – in tekst, beeld, video of audio. Een gedegen contentplanning is onmisbaar.

FASE 3: Publicatie & activatie

  1. Publicatie en activatie
    Hoe bereik je jouw publiek? Verschillende lezers, kijkers en luisteraars voelen zich aangetrokken door verschillende invalshoeken en onderwerpen. Dat vergt effectieve verspreiding van de content, met altijd de doelstellingen op het vizier.
  2. Meten en optimaliseren
    Onmisbaar: het meten en analyseren wat de gecreëerde en gepubliceerde content oplevert. En deze inzichten gebruiken om de content te optimaliseren, zodat de doelstellingen uit de strategie behaald worden.

Lees meer over de achtergrond van mediadenken: 

“Iedere uiting van content is een aflevering van je serie.”