Kids Reporters doen verslag van vorming nieuwe school

Kids Reporters doen verslag van vorming nieuwe school
10 mei 2016 Jiska Rook
In Cases

THE-POST_Bureau voor contentmarketing_CASE_Quo Vadis_Kids Reporters_2
De basisscholen Mikado en Sint Lebuïnus in Deventer gaan met ingang van schooljaar 2016/2017 samen verder als één school. De bestuurder van Stichting Quo Vadis schakelde The Post in om te begeleiden in het communicatietraject rond de vorming van de nieuwe school. Een communicatievraagstuk dat we overgoten met een contentmarketingsausje. Centraal in de aanpak, die we bepaalden met het bestuur en de directies, staan de kinderen van de basisscholen. Als ‘Kids Reporters’ vertellen zíj het verhaal van de samenvoeging.

Krimpende scholen vormen níeuwe school

Veel basisscholen in Nederland krijgen ermee te maken… krimp. Er worden minder kinderen geboren, dus krijgen basisscholen steeds minder aanmeldingen. Zo ook de basisscholen Mikado en Sint Lebuïnus uit Deventer, die onderdeel uitmaken van Stichting Quo Vadis.

De kosten voor het gebouwenbeheer lopen in verhouding dan ook hoog op. Daarom besloot Stichting Quo Vadis, in overleg met de directies van beide scholen, tot een samenvoeging van beide scholen tot één school. Met een nieuwe naam. In het huidige, op te knappen, pand van Sint Lebuïnus.

Screenshot presentatie in tekst_The Post_Bureau voor contentmarketing_Stichting Quo Vadis

Screenshot uit de presentatie die The Post maakte over de noodzaak van samenvoeging van de twee scholen.

Communicatievraag met contentmarketingsausje

The Post ontwikkelde een communicatieplan en ondersteunt bij de realisatie daarvan. Met nieuwsvoorziening in de vorm van heldere berichten op de website, nieuwsbrieven, persberichten en brieven. Maar als contentmarketingbureau staken we deze ‘traditionele’ communicatievraag uiteraard ook in een contentmarketingjasje.

Kids in de hoofdrol

De samenvoeging van twee scholen is best spannend. Voor kinderen, leerkrachten, ouders, opa’s en oma’s. We hebben daarom het voorstel gedaan om de kinderen en andere betrokkenen tijdig met elkaar te laten kennismaken. En om vooral stil te staan bij de kansen van de vorming van zo’n nieuwe school. Zo hebben de leerkrachten elkaar al in een vroeg stadium ontmoet om met elkaar na te denken over het onderwijs van de nieuwe school.

De focus van het plan dat The Post ontwikkelde, ligt op verslaglegging van het proces door kinderen. We introduceerden het format ‘Kids Reporters‘. De kinderen van de beide groepen 7 hadden de primeur. Samen met de leerkrachten organiseerden we een gezellige kennismaking. In groepjes hebben de kinderen nagedacht over de vragen die ze hebben over de nieuwe school. Daarna werden op democratische wijze twee Kids Reporters gekozen, die op pad gingen om de vragen te stellen aan de directie en de bestuurder van Quo Vadis. Dit is het resultaat…

[youtube id=”VtG3_hiuG0s” align=”center” autoplay=”no” maxwidth=”765″]

Ook de kinderen van groep 6 hebben elkaar ontmoet en zijn samen in actie geweest. Kids Reporters deden verslag van de nieuwjaarsbijeenkomst en stelden vragen aan ouders, opa’s, oma’s en schoolgenootjes. Het was de eerste gezamenlijke viering voor ouders en kinderen van Mikado en Sint Lebuïnus.

[youtube id=”v24knzTryJI” align=”center” autoplay=”no” maxwidth=”765″]

De resultaten

Via de Facebook-pagina’s van de scholen alleen al is het eerste Kids Reporters filmpje bijna 1.000 keer bekeken. Maar het succes van de filmpjes zit ‘m vooral in de trotse reacties van de kinderen. Ook ouders, opa’s en oma’s vinden het leuk om hun kinderen in actie te zien. En ze krijgen via de kinderen antwoorden op vragen die hoogstwaarschijnlijk ook bij hen leven.

The Post blijft dit schooljaar nog betrokken bij het proces. Houd ons YouTube-kanaal in de gaten voor meer Kids Reporter-filmpjes!

Meer weten over wat we hebben gedaan voor Stichting Quo Vadis?

Bel of mail ons dan via 038 – 422 3008 of info@thepost.nl.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*