Interview met schrijver en marketingspreker Andrew Davis

Interview met schrijver en marketingspreker Andrew Davis
15 oktober 2015 Jiska Rook
Andrew Davis_The Post_Bureau voor contentmarketing_interview

Drew_0318 ZW_Twitter

“Bouw een band op met je publiek voordat het je nodig heeft”

Televisie en marketing lopen als rode draden door het leven van Andrew Davis. Draden die met elkaar verweven zijn geraakt. The Post sprak hem hierover. “In het marketingvak moeten we denken zoals televisiemakers dat doen. Televisieprogramma’s inspireren mensen om dingen te kopen waarvan ze niet eens wisten dat ze die nodig hadden. Goede content kan datzelfde effect bewerkstelligen.” Zijn advies voor bedrijven die een contentmarketingstrategie opstellen is dan ook: “Begin bij je publiek!”

Om succesvol te zijn met contentmarketing, moet je vooraf bepalen met welk publiek je een relatie wilt opbouwen. Dat is de stellige overtuiging van Andrew Davis. “Het geweldige van de online wereld is dat die alle handvatten biedt om echt diep in te zoomen op een publiek. Je kunt rijk worden door op een niche te targeten.”

Andrew heeft een aantal tips over hoe je je publiek kunt bepalen. “Neem eens een duik in je klantenbestand en haal daar je tien meest interessante klanten uit. Probeer te doorgronden wie die klanten precies zijn en welke eigenschappen ze gemeen hebben. Probeer vervolgens je publiek verder onder te verdelen, zodat je uiteindelijk een aantal niches overhoudt.”

“Teveel marketeers focussen op de hoeveelheid likes en retweets die ze behalen”

Daarbij benadrukt Andrew dat het niet draait om het opstellen van profielen van voorbeeldkopers. “Ik ben geen fan van buyer persona’s, omdat die teveel gericht zijn op het bedrijf zelf. Het draait niet om jouw producten en diensten, maar om de mensen met wie je een relatie wilt opbouwen. Je moet weten wat hen dagelijks bezighoudt. Alleen dan kun je bepalen welke content je moet maken om de problemen van je publiek op te lossen en hun dromen waar te maken.”

Succes meetbaar maken
Maar voordat je bedenkt welke content je gaat maken, is het zaak om stil te staan bij hoe je je succes gaat meten. Andrew: “Teveel marketeers focussen op de hoeveelheid likes en retweets die ze behalen. Maar die leveren in principe niets op. De slimste marketeers meten hun succes op basis van de abonnees en nieuwe volgers die hun content opleveren. Onderzoek eens hoeveel abonnees (subscribers) van je YouTube-account klant zijn en vertaal dat naar geld. Zo weet je hoeveel nieuwe abonnees waard zijn en kun je ook eenvoudig bepalen of je contentstrategie effectief is, of dat je deze moet bijstellen.”

3DPaperback_Brandscaping_BookAction_AndrewDavis_The Post_contentmarketingGa voor het ‘moment van inspiratie’
Je kunt een televisieprogramma bekijken over de renovatie van een keuken en ineens tot de conclusie komen dat jouw keuken ook hard toe is aan een opknapbeurt! Herkenbaar? Dat is het effect dat televisie en andere media kunnen hebben. Andrew: “Ook goede content kan je publiek inspireren om een reis aan
te gaan die het zelf nooit voor ogen had gehad. Focus je content daarom op dat ‘moment van inspiratie’. En probeer zo een band op te bouwen met je publiek voordat het je nodig heeft, of juist zodát het je nodig heeft.”

Boven de massa uitstijgen
Lastig is het wel, om content te maken die opvalt in de enorme brei aan content die dagelijks op het web wordt geslingerd. Andrew voorspelt dat die ‘contentbubbel’ een keer gaat barsten. “Daar is geen ontkomen aan. En dan moet je als organisatie in staat zijn om met je content boven de massa uit te stijgen.”

Zijn advies: “Maak minder content, van hogere kwaliteit en met betere resultaten. Behandel je content alsof het een product is. Focus op één contentformat en maak afspraken met je publiek door het consequent aan te bieden op een vast tijdstip. Als je hebt afgesproken dat je elke maandag om 9 uur een nieuwe video online zet, dan moet het er ook om 9 uur zijn.”

“Stop met het maken van content om het maken van content”

Andrew vervolgt: “Je weet welk publiek je wilt bereiken, waardoor je gericht met je content kunt adverteren, zodat mensen het tot zich nemen en zich abonneren om meer te weten te komen. In feite pas je marketing toe op je content. Zo werk je aan een ‘content brand’ waarbij de wensen van je publiek het uitgangspunt zijn. Niet te verwarren met ‘branded content’, want dat is content die het bedrijf graag wil maken over haar producten en diensten.”

Leren quilten?
Quilten_Andrew Davis_The PostEen bedrijf dat met veel succes aan een content brand werkt, is de ‘Missouri Star Quilt Company‘. Elke week geeft eigenaresse Jenny Doan een nieuwe tutorial over technieken en patronen voor quilten. Het YouTube-account heeft ruim 250.000 abonnees en de filmpjes zijn in totaal meer dan 50 miljoen keer bekeken. Het bedrijf groeide in een paar jaar tijd uit van een winkeltje op de hoek tot een miljoenenbedrijf.

Publiek verwerven door partnerschappen
Naast adverteren is er een andere manier om nieuw publiek te bereiken. Namelijk door een partnerschap aan te gaan met een ander bedrijf dat al over het publiek beschikt dat jij graag wilt bereiken. Andrew noemt het ‘Brandscaping’ en schreef er een boek over. Hij vergelijkt het fenomeen met de suggesties die grote webshops doen wanneer je een product bekijkt: ‘Andere klanten kochten ook…’ Andrew: “Stel jezelf diezelfde vraag: Wat kopen mijn klanten voordat ze mij nodig hebben? Ga een partnerschap aan met het bedrijf dat die producten verkoopt of diensten levert en bouw zo aan een relatie met nieuw publiek.”

Storytelling
Mensen inspireren om actie te ondernemen – dat bereik je door verhalen te delen die je publiek echt raken. Andrew: “Stop met het maken van content om het maken van content. Je wilt zulke boeiende verhalen vertellen dat mensen de reis aangaan die naar jouw product leidt. Om die verlangens aan te wakkeren, moeten je verhalen emoties oproepen. Dus doorgrond de gevoelens, de problemen en de zorgen van je publiek. Als je daartoe in staat bent, zullen de verhalen die je vertelt veel meer effect hebben.


Over Andrew DavisAndrew Davis_The Post_Bureau voor contentmarketing
Andrew Davis begon zijn carrière bij de televisie. Hij werkte onder meer voor The Today Show en The Muppets. In 2001 richtte hij het marketingbureau Tippingpoint Labs op, om in 2012 het roer volledig om te gooien. Hij verkocht zijn marketingbureau en schreef de bestseller ‘Brandscaping, Unleashing the power of partnerships’. Sinds die tijd reist Andrew de hele wereld over als spreker. “It’s been very hectic, I just visited 15 countries in 54 days.” Hij is een graag geziene spreker op het Content Marketing World, het jaarlijkse congres van het Amerikaanse Content Marketing Institute, waaraan hij bovendien maandelijks content levert met de podcast ‘Claim your fame’. In die podcast legt hij de marketingaanpak van succesvolle ondernemers onder de loep. In de tijd die hij overhoudt werkt Andrew aan een nieuw boek over de marketingaanpak van steden.

Volg hem ook op Twitter: @TPLDrew.