Het effect van aanpassingen binnen Facebook op contentmapping

Het effect van aanpassingen binnen Facebook op contentmapping
31 juli 2017 Jiska Rook
Falcon-social_The Post_Bureau voor Contentmarketing

Jiska Rook_Contentmarketeer_The Post_Bureau voor ContentmarketingWe leven in een tijd waarin het medialandschap dagelijks verandert. Zo hebben recente aanpassingen op Facebook effect op onze werkwijze rondom contentmapping. Onze Content director Jiska neemt je mee in de ontwikkelingen.

 


Je herkent het vast: als je een video of artikel vanuit een website via Facebook wilt delen, wordt er automatisch een preview gegenereerd van dit item. Dit heeft te maken met de ingestelde informatie die aan die link gekoppeld zit.

Als je The Post een beetje volgt, dan weet je dat ‘contentmapping’ een vast onderdeel is van onze werkwijze. Het idee van contentmapping is dat je een link naar je content(format) op je website vaker kunt delen via externe kanalen. Met steeds een andere preview. Zo creëer je verschillende, creatieve invalshoeken voor verschillende publieksgroepen. Daarmee verleng je de levensduur van je content.

Een voorbeeld. Deze twee voor het oog verschillende link updates verwijzen naar dezelfde content op de website: update 1 en update 2.

Aanpassen van links binnen Facebook niet meer mogelijk

Maar: Facebook gaat stoppen met de mogelijkheid om de titel, beschrijving en afbeelding in een link update aan te passen. Waarom? ‘To limit the spread of false news on Facebook’, redeneert het platform.

Nieuwsmedia kennen de kracht van contentmapping. En passen hun Facebook-updates op hun publiek aan. De keerzijde daarvan is dat het de laatste tijd te vaak voorkomt dat bij het publiceren van een bepaalde link de titel en afbeelding van een link zodanig misleidend worden aangepast, dat deze niet overeenkomen met de content waar de link naartoe leidt.

Begrijpelijk. Maar ook heel jammer. Facebook is zich bewust van de impact die het kan hebben op organisaties, bureaus en mediabedrijven, en zegt eraan te werken deze partijen zoveel mogelijk tegemoet te komen.

Kunnen we dit oplossen?

Jazeker. Uiteraard ondermijnen deze veranderingen de kracht van contentmapping niet. Deze ontwikkelingen onderstrepen des temeer het belang van een krachtig eigen contentplatform, boven de afhankelijkheid van een social medium als Facebook.

De feature is op Facebook al op veel pagina’s uitgezet. In Sprout Social (ons socialmediadashboard) gaat de invoering per 1 september 2017 in.

Per klant zullen we meedenken en adviseren over de beste aanpak voor het vervolg van contentmapping. Er zijn namelijk nog genoeg andere creatieve manieren om content bij het juiste publiek onder de aandacht te krijgen.

Daarnaast zijn er op dit moment twee technische alternatieven voor het creëren van verschillende link updates: met de Link Ownership-tool en het aanpassen van de Open Graphs.

Oplossing 1: Link Ownership-tool

Om publishers (uitgeverijen, bureaus) tegemoet te komen, is Facebook bezig met het uitrollen van een nieuwe tool: de Link Ownership-tool. Deze tool maakt het toch weer mogelijk om de links die je vanaf je website deelt te bewerken. Het is hierbij vereist dat er op jouw website(s) een Facebook-code geplaatst wordt, zodat Facebook kan verifiëren dat je eigenaar bent van een domein.

Deze tool wordt zichtbaar in het kopje ‘Publicatietools’, zie onderstaande afbeelding. De code die daar staat aangegeven moet je in de header van je website(s) plaatsen. Vervolgens check je via ‘Verify’ of de implementatie is geslaagd.

Maar, bij veel pagina’s is deze functie (nog) niet zichtbaar. Helaas biedt Facebook momenteel weinig duidelijkheid over de voorwaarden wanneer een pagina hiervoor in aanmerking komt. We hebben contact gelegd met Facebook om te achterhalen in hoeverre het mogelijk is om voor onze klanten de Link Ownership-tool te verkrijgen.

Oplossing 2: Open Graphs aanpassen

De voorlopige oplossing is het aanpassen van de Open Graph. Het customizen van een link post zal daarmee in de data van de website moeten plaatsvinden, in plaats van binnen Facebook of een socialmediadashboard.

Als je een link-bericht op Facebook plaatst, haalt Facebook automatisch een titel, beschrijving en afbeelding op van de website. Facebook scant ook of de zogenoemde Open Graph-tags op de pagina staan. Hiermee kun je specifiek aangeven hoe je wilt dat de link eruit ziet als deze wordt gedeeld.

Facebook heeft een handleiding voor webmasters beschikbaar hoe deze Open Graph-tags aan te passen.

Andere – gemakkelijkere – opties zijn het installeren van plugins die dit regelen. Enkele voorbeelden van veel voorkomende plugins:

Yoast biedt bijvoorbeeld een optie om de Open Graph-tags speciaal voor Facebook aan te passen. Dat is prettig, omdat deze toevoeging zo geen effect heeft op je Google-zoekresultaten.

Mogelijk kan het vanwege caching lang duren voordat de aanpassingen in de Open Graph-tags zichtbaar zijn. Daarom is het aan te raden de Facebook Sharing Debugger-tool gebruiken, nadat je de Open Graph-tags hebt ingevoerd of aangepast. Soms is het noodzakelijk zowel de http- als https-link opnieuw op te halen.

Op deze pagina van Facebook lees je nog andere veelgestelde vragen over deze ontwikkeling. 

Kortom: we bewegen mee!

De huidige tijd kenmerkt zich door veranderingen in het medialandschap. Weet dat we alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en hierop zo snel mogelijk anticiperen in onze werkwijze.

Mocht je vragen hierover hebben, laat het ons weten! We denken graag met je mee.

Jiska Rook_Contentmarketeer_The Post_Bureau voor Contentmarketing

Jiska Rook
Content Director

jiska@thepost.nl
06-31556693