Contentmarketing-strategie en uitrol voor Brandweer Nederland

Contentmarketing-strategie en uitrol voor Brandweer Nederland
2 november 2015 Jiska Rook
In Geen categorie
THE POST_CASES_beelden_BRANDWEER_02

THE POST_Bureau voor contentmarketing_CASES_beelden_BRANDWEER_01

De brandweer staat bekend als een betrouwbare hulpverlener met als doel de maatschappij (brand)veiliger te maken. Alleen is dat online nog niet duidelijk zichtbaar. Daarom werkt Brandweer Nederland aan een nieuw digitaal platform om (brand)veiligheid in Nederland te bevorderen. Na het winnen van een uitgeschreven pitch gaan we aan de slag met de contentmarketingstrategie, een nieuw te ontwikkelen online platform, contentcreatie en merkredactie.

Concrete doelstellingen
Het doel van een goede contentmarketingstrategie is om publiek te vinden, binden en activeren. Deze doelen hebben we voor de Brandweer vertaald naar concrete, smart geformuleerde doelstellingen, zodat het succes van de inspanningen ook gemeten kan worden. Het huidige brandweer.nl bevat al ontzettend veel nuttige informatie. Maar er valt nog een verbeteringsslag te maken in de presentatie, de toegankelijkheid en deelbaarheid van de content.

Audience journey: de reis tot betrokkenheid
Om te komen tot een goede strategie hebben we de audience journey van de Brandweer in kaart gebracht: de reis die het publiek aflegt van het eerste moment van informatiebehoefte tot een loyaal en betrokken publiek. De belangrijkste trigger voor het publiek om in actie te komen is wanneer de Brandweer zelf ook in actie komt. Pas wanneer de Brandweer ‘dichtbij ‘ komt doordat men erover leest, ziet of hoort, gaat het publiek iets doen. Brandweer.nl zorgt ervoor dat op elke fase waarin het publiek zich bevindt, de juiste content content wordt aangereikt. 

Kom in actie
Om erachter te komen welke content relevant is, moesten we eerst duidelijk maken welk verhaal de Brandweer vertelt. Dit noemen we de plot summary: een korte samenvatting van het verhaal van de Brandweer die je op IMDB zou kunnen vinden als de Brandweer een televisieserie zou zijn geweest.

‘De behulpzame, deskundige brandweer(man/vrouw) of ervaringsdeskundige geeft op overtuigende wijze de noodzaak weer van brandveilig wonen, leven en werken. Op een zorgvuldige en toegankelijke manier wordt duidelijk hoe leed (en schade) als gevolg van brand voorkomen kan worden. Daarbij proef je de sfeer van bevlogenheid en betrokkenheid van de Brandweer.’

Door dynamiek toe te voegen in de vorm van wisselende content, keert het publiek regelmatig terug én is er voor een breed publiek geschikte content. We hebben uiteenlopende rubrieken geadviseerd, waaronder korte preventievideo’s, indringende videoportretten en infographics met klinkklare cijfers die de noodzaak tot preventieve maatregelen helder maken. Vervolgens wordt deze content actief verspreid via de sociale kanalen en via partners van de brandweer. 

Meer weten over de contentmarketingstrategie voor Brandweer Nederland?
Neem contact op met ons via 038 – 422 3008 of mail naar info@thepost.nl.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*