‘Contentmarketing is dé rode draad tussen marketing, communicatie en sales’

‘Contentmarketing is dé rode draad tussen marketing, communicatie en sales’
23 januari 2017 Jiska Rook
In Blog

Wat ga je in 2017 anders doen op het vlak van contentmarketing? Wat zie jij als de belangrijkste uitdaging? En wat zijn de grootste fouten bij het toepassen van branded content? Deze vragen én meer werden voorgelegd aan Carlijn, in aanloop naar het Branded Content Event 2017. BCE 2017 vindt plaats op 2 februari in Utrecht, en Carlijn is een van de keynote-sprekers met haar sessie ‘Showrunners, de hero’s in contentmarketing’.

Wat ga je in 2017 anders doen op het vlak van contentmarketing en waarom?
“We gaan op dezelfde voet verder. Verder met het missiewerk om het vakgebied verder te professionaliseren en te verstevigen in Nederland. Vanuit die basis kunnen we namelijk pas echt mooie dingen gaan realiseren. Op dit moment wordt contentmarketing nog te vaak als middel ingezet op de marketing- of communicatie-afdeling. Maar dan mis je als organisatie heel veel kansen. Contentmarketing zou dé rode draad moeten zijn tussen marketing, communicatie én sales. We gaan bruggen bouwen dus. Ik heb hoge verwachtingen van 2017.”

“We gaan verder met het missiewerk om het vakgebied verder te professionaliseren”

Is het vak van marketeer makkelijker of juist lastiger aan het worden? Waarom?
“Ik kan me voorstellen dat veel marketeers ervaren dat het vak lastiger is geworden. Het medialandschap verandert. Er komen steeds weer nieuwe kanalen bij. Dat is voor organisaties een grote uitdaging. Want waar zit jouw doelgroep precies? Maar door de methodiek van het ‘mediadenken’ in te zetten, proberen we het vak weer overzichtelijk te maken, en marketeers en communicatieprofessionals praktische handvatten te geven.”


Kon je niet bij het Branded Content Event 2017 zijn? Carlijns sessie is gelivestreamd en kun je hier terugkijken!


“Daardoor wordt het vak juist veel leuker, vind ik. Je kunt namelijk meer dan ooit echt een zinvolle bijdrage leveren aan resultaat van je organisatie. Dus niet meer van campagne naar campagne rennen. Maar continu bouwen aan je merk en de relatie met je publiek omdat je relevante content maakt en verspreidt waar je publiek op zit te wachten. En door het consequent te meten, kun je met contentmarketing echt sturen op resultaat. Iets waar veel organisaties naar op zoek zijn.”

“Je kunt meer dan ooit echt een zinvolle bijdrage leveren aan resultaat van je organisatie”

Wat zie jij als de belangrijkste uitdaging op marketinggebied anno 2017?
“De vakmensen snappen welke uitdagingen er liggen en weten dat ze er iets mee moeten. De grootste uitdaging is om ook directie en andere stakeholders in organisaties goed mee te krijgen in het verhaal. En dat is geslaagd als contentmarketing de juiste plek in een organisatie krijgt. Als contentmarketing een brugfunctie vervult tussen alle afdelingen die iets met content doen. En het is geslaagd als de tv-commercial wordt gezien als trailer naar de verrijkte content op je eigen platform en niet als campagne op zich.”

Wat zijn de grootste fouten bij het toepassen van branded content?
“Branded content wordt nog te vaak ingezet als reclametrucje. Dan zie je dat merken verhalen delen waarbij geprobeerd is om aansluiting te vinden met het medium waarop het gedeeld wordt, maar waarbij het eigen product centraal staat. Het is zaak om op basis van gemeenschappelijk onderwerpen content te maken die bijdraagt aan het verhaal van je merk. En daarom zo authentiek mogelijk is. Niet om je productinformatie in een branded context te publiceren.”

“De grootste fout die gemaakt wordt is dat productinformatie in een branded context wordt gepubliceerd”

Welke tips heb je voor de marketeer?
“Leer omdenken. Niet kanaalgestuurd of vanuit productinformatie en salesdoelstellingen. Maar vanuit relevante onderwerpen die passen bij de belevingswereld van jouw publiek en jouw merk. Daar moet je content over gaan maken. Dan vullen de kanalen zich vanzelf, wordt productinformatie logisch en kun je nog steeds je salesdoelstellingen halen.”

Kun je in 1 zin aangeven waarom mensen naar jouw presentatie moeten komen?
“Omdat je inspiratie en praktische handvatten krijgt om contentmarketing overkoepelend voor je organisatie en je publiek te laten werken. En omdat we het gaan hebben over tv-series!”

Carlijn Postma_The Post_Bureau voor ContentmarketingCarlijn staat op 2 februari van 15.55 – 16.25 uur op het Branded Content Event in Utrecht. Het thema dit jaar is ‘Branded Content, hype or hero?’.

Carlijn Postma – Showrunners: de hero’s in contentmarketing
We willen het allemaal: content maken die gelezen, beluisterd en bekeken wordt. Contentmarketingexpert Carlijn Postma helpt je op weg en neemt je mee in de methodiek van ‘mediadenken’. Waarmee je het verhaal van jouw merk net zo spannend en verslavend maakt als een steengoede tv-serie, zoals Suits of House of Cards. Daarbij gaat het om publiek-denken boven doelgroep-denken, de krachtige mix van media en marketing, en de onmisbare rol van Marketing Directors – die zich na deze sessie ‘showrunners’ mogen noemen.

De sessies van de keynotesprekers zijn gelivestreamd. Die van Carlijn kun je hier terugkijken.