Zo implementeer je contentmarketing in je organisatie

Zo implementeer je contentmarketing in je organisatie
10 juli 2016 Jiska Rook

Contentmarketingstrategie_the_post_content_contentmarketing_implementeren_organisatie

Steeds meer bedrijven willen aan de slag met contentmarketing. Ze onderkennen het belang ervan en schatten het op waarde. Maar het implementeren van contentmarketing in de organisatie blijkt nogal eens een pijnpunt te zijn. Contentmarketing is namelijk niet het zoveelste nieuwe eilandje, maar vergt een geïntegreerde aanpak, schrijft Carlijn in haar nieuwste blog op Frankwatchting.com.

Contentmarketing vereist samenwerking

“De afgelopen jaren is er veel gestoeid met het duiden en onderbrengen van nieuwe disciplines in organisaties om online ontwikkelingen bij te kunnen houden”, schrijft Carlijn. “Dat resulteerde in een heleboel nieuwe functies. Maar die functies hebben stuk voor stuk geleid tot nieuwe eilandjes: we hebben een socialmediateam, een webcareteam, een webredactie, een SEO/SEA-clubje, en dat allemaal naast de reeds bestaande marketing- en communicatieteams.”

“Alle teams moeten samenwerken, zowel intern als extern”

Contentmarketing implementeren vergt een andere manier van denken en werken binnen bestaande afdelingen. Alle teams moeten samenwerken, zowel intern als extern. De impact van een commercial of een Facebook-update kan nog zo groot zijn, maar met een goed geïntegreerde strategie kun je veel meer realiseren dan alleen een grote zichtbaarheid of een recordaantal likes op één enkele post.

Rollen met taken en verantwoordelijkheden

Holacracy-the-post-contentmarketing-implementeren-werken-met-contentmarketing-hoe-aan-de-slagBij de implementatie van contentmarketing in je organisatie beleg je alle activiteiten die voortkomen uit de ontwikkeling van de strategie en de uitvoering ervan in verschillende rollen in plaats van functies. Dit komt voort uit de organisatiemethode holacracy, waar The Post sinds enige tijd ook mee werkt.

Een rol is een verzameling van activiteiten en verantwoordelijkheden met een helder en meetbaar doel. Eén persoon kan verschillende rollen hebben, maar door de afbakening en duidelijkheid over de taken en verantwoordelijkheden kun je deze rollen heel goed onderbrengen bij bestaande functies. Met deze rollen kun je je contentmarketingstrategie schrijven en implementeren, zonder je zorgen te maken over functies, extra werkzaamheden en werkdruk.

Welke rollen precies handig zijn bij de implementatie van je contentmarketingstrategie beschrijft Carlijn uitgebreid in haar blog op Frankwatching. Het zijn de meest voorkomende rollen bij contentmarketingstrategieën. Deze rollen kunnen een werkbaar vertrekpunt zijn, maar zijn door elke organisatie flexibel in te vullen en continu aan verbetering onderhevig.

Benieuwd? Lees het hele artikel op Frankwatching.com. Wil je concreet aan de slag met contentmarketing? Neem dan contact met ons op via info@thepost.nl of doe eens een belletje naar 038-4223008.