Contentmapping: verleng de levensduur van je content

Contentmapping: verleng de levensduur van je content
10 december 2016 Jiska Rook

THEPOST_1501_CONTENTBOOM_blauw_EN_400x400

De website van je bedrijf staat er vol mee: content. Van korte nieuwtjes tot blogs, van video’s tot infographics. Je plaatst het online en deelt het op social media, in de hoop dat je publiek het ziet. En dan? In de meeste gevallen blijft die content daar en ga je verder met het maken van nog meer content. Zonde, want die video kan zomaar over een halfjaar nog steeds relevant zijn, of een goede inhaker zijn op een actueel onderwerp. De oplossing is: contentmapping.

De kunst van contentmapping

De basis van contentmapping is dat je via meerdere kanalen, contenttypen en middelen naar dezelfde content verwijst. Deze ‘stukjes’ content spreid je uit over de tijd, zodat je publiek op verschillende tijdstippen en verschillende manieren de content toegereikt krijgen.

De contentboom

Om je een handje te helpen, hebben we ‘de contentboom’ ontwikkeld. Deze is gratis te downloaden in onze shop, dus je kunt er direct mee aan de slag. Heb je de contentboom voor je, dan hoef je nog maar vijf stappen te doorlopen om tot een goede contentmap te komen.

Stap 1: Bepaal het onderwerp

Allereerst is het belangrijk om je onderwerp te bepalen. Wat ga je contentmappen? Je kunt allerlei verschillende soorten content hiervoor kiezen, van een artikel tot een blogpost en van een video tot een podcast. Ook als het nog niet is geplaatst, kun je het al contentmappen in de vorm van een teaser. Belangrijk bij deze stap is om te bepalen wat het bronbestand is waar je telkens naar verwijst in je updates.

Stap 2: Verdeel je content in subonderwerpen

Als je weet wat het onderwerp is van je contentmap, dan kun je echt beginnen. Je verdeelt je content in verschillende subonderwerpen. In de contentboom hebben we ruimte gemaakt voor vijf subonderwerpen. Zorg ervoor dat deze subonderwerpen relevant zijn, maar onthoud ook dat dit nog niet de updates zijn. Dat komt in stap drie en vier.

Stap 3: Kies verschillende invalshoeken

Pak je subonderwerpen erbij en bekijk ze goed. Probeer per subonderwerp zo’n vier verschillende invalshoeken te vinden. Zo benader je de content op verschillende manieren zodat je meerdere mensen aanspreekt. Zo heb je al snel twintig concrete updates!

Stap 4: Bepaal de kanalen

Maar waar zet je deze updates in? Bedenk niet alleen op welke kanalen je het stukje content onder de aandacht wil brengen, maar ook over wat de passende manier van communiceren is op dat kanaal. Op Twitter zit je vast aan het limiet van 140 tekens, en op Instagram ligt de focus meer op een mooi beeld dan op tekst.

Stap 5: Plan de updates

Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is het plannen van de updates. Verdeel de updates over de tijd waarin jij wil dat de content onder de aandacht komt. Het is hierbij belangrijk dat je de updates op verschillende tijdstippen inplant. Je publiek is namelijk ook op verschillende tijden actief op social media. In de statistieken van je sociale kanalen kun je zien wanneer je publiek online is.

Zelf contentmappen?

Contentmapping kost tijd. Het doel van contentmapping is dan ook niet om ‘content te maken om het content maken’. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Je kunt nog zoveel losse flodders posten, als het niet interessant of relevant is voor je publiek, is elke minuut die je erin steekt, tevergeefs en bovendien zonde van je tijd.

Download dan de (gratis!) contentboom uit onze shop. Hulp nodig? Schroom niet en mail ons op info@thepost.nl. Of bekijk hier alvast een ingevuld exemplaar. Veel succes!

Op Frankwatching is een artikel verschenen over deze door The Post ontwikkelde methodiek. Lees ‘Contentmapping: vergroot het bereik & verleng de levensduur van je content‘.