Carlijn in De Stentor: Over contentmarketing, mediadenken en de koers van The Post

Carlijn in De Stentor: Over contentmarketing, mediadenken en de koers van The Post
9 februari 2016 Jiska Rook

In De Stentor van dinsdag 9 februari 2016 een mooi interview met onze Carlijn. In deze rubriek worden drijvende krachten achter het economisch goedlopende Oost-Nederland geportretteerd. The Post groeit als kool. Dat komt omdat steeds meer bedrijven het nut van contentmarketing inzien. De visie van Carlijn op contentmarketing krijgt bijval van ex-hoofdredacteur Sjuul Paradijs van De Telegraaf. Carlijn: “Wij zochten vanuit de marketingwereld de journalistiek al op en nu zie je dat de media ook de marketingwereld opzoekt.”

“Traditioneel proberen bedrijven allerlei boodschappen over te brengen via reclame, website, social media. Het gaat ons echter om de inhoud van het verhaal die je wilt overbrengen”, vertelt Carlijn in De Stentor. Om een verhaal over te brengen komt ze graag met de vergelijking met een televisieserie. “We schrijven voor onze klanten daadwerkelijk een plot summary. Zo’n scenario is de basis van een merk of bedrijf.” De metafoor van de televisieserie hangt vast aan de methode ‘mediadenken’ waarover Carlijn in 2014 al een boek (Contentmarketing in 60 minuten) schreef en over blogde op Frankwatching. “Mediadenken helpt om het verhaal van een bedrijf te vertellen door technieken en formats uit de mediawereld te gebruiken”, vat Carlijn de methode samen.

‘Een staatsgreep in de media’

IMG_1990Carlijn weet dat ze op de goede weg zit met haar ‘mediadenken’. Aangenaam verrast was ze dan ook toen een paar maanden geleden Sjuul Paradijs, voormalig hoofdredacteur van de Telegraaf, met zijn nieuwe mediabedrijf Trusted Media op de proppen kwam. Zijn motto: ‘Vanuit journalistieke invalshoek bedrijven, instellingen en partijen helpen met het uiten van hun boodschappen door bedrijven als mediabedrijf te laten fungeren, in plaats van traditioneel reclame maken.’ Dit werd in de nationale media als iets revolutionairs opgevat. “Een staatsgreep in de media”, noemde Sjuul het zelf.

Beste van beide werelden

Carlijn is het eens met de woorden van Sjuul Paradijs. “Elk bedrijf is eigenlijk zowel mediamagnaat, hoofdredacteur, netcoördinator als programmamaker. De kanalen zijn er, bedrijven doen er te weinig mee. Volgens een strategie werken is dan verstandig om jouw verhaal te verspreiden”, zegt Carlijn. “Door media en marketing op deze manier te combineren krijg je het beste van beide werelden. Wij zochten vanuit de marketingwereld de journalistiek al op en nu zie je dat de media ook de marketingwereld opzoekt.”

De crux is waardevolle content

Carlijn noemt contentmarketing ook wel ‘de marketingwereld op de kop’. “De traditionele afzender van boodschappen bepaalt de doelgroep, maar misschien wil die doelgroep dat helemaal niet zijn. Je moet jouw publiek dus verleiden met waardevolle content. Zodat een band wordt opgebouwd. Dan blijkt de koopbereidheid groter.” Want mediadenken is ook afscheid nemen van doelgroepdenken, en denken vanuit interesses van het publiek. “Je publiek is namelijk groter dan je doelgroep. Wie is jouw publiek? Wat interesseert hen? Waarover kun je het samen hebben? Waar zit de passie van jouw bedrijf? Deel dat. Je moet je publiek zien te interesseren”, aldus Carlijn in de Stentor.

Meer weten over het verhaal achter Carlijn en The Post? Lees het artikel op Blendle of neem direct contact op met The Post via 038 – 422 30 08. Een mailtje sturen kan ook!

P.s. Bedankt Karin de Graaff en Henri van der Beek voor het leuke interview en de mooie foto!

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*