5x publiek, storytelling en content tijdens #SMWRdam

5x publiek, storytelling en content tijdens #SMWRdam
21 november 2016 Jiska Rook
In Blog

Publiek, storytelling en content, heel veel content. Deze termen vliegen je om de oren op de tweede dagvan de Social Media Week in Rotterdam (#SMWRdam). De bioscoopzalen van filmtheater LantarenVenster op de Wilhelminapier bieden op 15, 16 én 17 november ruimte aan diverse sprekers. De vraag die vaak terugkomt: hoe bereiken we de mensen op de plek waar ze zijn en met welke content doen we dat? Onze contentmarketeer Else doet verslag van vijf sessies in minder dan vijf minuten. Waaronder uiteraard ook de sessie van Carlijn.

KLM: ‘De klant kiest waar hij met jou contact heeft’

De een spreekt over ‘de doelgroep’, de ander over ‘verschillende persona’s’ en weer een ander over ‘het publiek’. Maar waar bereik je deze mensen? Karlijn Vogel-Meijer neemt de bezoekers van #SMWRdam tijdens haar keynote mee in de wereld van KLM op social: “De klant kiest zelf waar hij met jou contact heeft. Hij kiest wat hij wil gebruiken en waar.” Vogel-Meijer onderstreept het belang van relevante content: “Anders ontvolgt het publiek je.” Verder zoomt ze met name in op de inzet van social op gebied van webcare. Waardoor de managers en directie van KLM werden overtuigd van het belang van social? “Een geluk bij een ongeluk: de uitbarsting van de vulkaan in IJsland. Via Facebook stroomden veel vragen binnen. We stonden op een omslagpunt: beantwoorden of niet? Het werd beantwoorden.” 

Elja Daae: ‘Met Snapchat de millenials bereiken’

‘How to… create brand impact and thought leadership, embrace millennial and keep up with technology?’, zo luidt de centrale vraag van de SMWRdam. Volgens Elja Daae geeft Snapchat antwoord op deze vraag. Naar schatting heeft het kanaal ongeveer 2 tot 2,5 miljoen gebruikers en maakt zo’n 75 procent van de 12- tot 19-jarigen er gebruik van. Wat bedrijven met Snapchat kunnen? “De millenials bereiken, denk aan de jonge doelgroep, de starters op de arbeidsmarkt.” De Story-functie is volgens Daae het perfecte format voor storytelling: “Qua content kun je bijvoorbeeld denken aan een kijkje achter de schermen en een dag in het leven van.” Een belangrijke tip: “Zoek hiervoor naar een contenttalent in je organisatie.”

“Creativiteit zonder strategie is kunst, en strategie zonder creativiteit is saai”

Eva Westerhoff: ‘Twitter is net een kroeg met ondertiteling’

Hoe richt je je communicatiekanalen optimaal in voor alle klanten, ook die met een beperking? In deze sessie gaat Eva Westerhoff in op doelgroepen, ál je doelgroepen: “Ook die met een beperking, van blind en doof tot dyslectisch en kleurenblind. Met digitale toegankelijkheid kun je je bereik vergroten en op dat terrein valt in Nederland nog veel te winnen.” Niet alleen omdat digitale toegankelijkheid vanaf 2017 wettelijk verplicht is, maar vooral ook omdat het inclusive design toont, van Return On Investment naar Return On Design dus. Westerhoff is doof en vertelt aan de hand van haar ervaringen: “Zelf zit ik veel op Twitter, net een kroeg met ondertiteling.” 

Jojanneke van den Bosch: ‘Social media gaat niet over social media’

“Denk niet: oh ik moet Instagram, én Twitter, én een post op Facebook. Oh en ook iets met Facebook live, want dat doet de concurrent ook. Social media gaat niet over social media, maar over wat je wil bereiken”, zo zegt Jojanneke van den Bosch in haar sessie over het doen van ‘epische projecten’ met een combi van strategie en creativiteit. “Creativiteit zonder strategie is kunst, en strategie zonder creativiteit is saai.” Van den Bosch zoomt met name in op inspiratie en ideeën, minder op cases en social media: “Start building a track record of epic projects.”

Carlijn Postma: ‘Zeg gedag tegen je socialmediastrategie’

“Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn… Deze socialmediakanalen zijn allemaal niet van jezelf en je weet niet wat ermee gaat gebeuren of welke restricties kunnen worden opgelegd.” Ook onze Carlijn verzorgt een sessie, waarbij ze de bezoekers van de #SMWRdam in zes stappen meeneemt om te komen tot een sterke contentmarketingstrategie. Ze doet niet aan persona’s maar aan een publiek met gemeenschappelijke interesses, vertelt over Bambi wanneer ze het over de audience journey heeft en stelt dat socialmediakanalen geen doel op zich zijn: “Je moet bouwen aan je contentmarketingstrategie en om dat doel te bereiken kunnen socialmediakanalen een geschikt middel zijn.”

Carlijn is tijdens Social Media Week Rotterdam voor de camera geïnterviewd. De video komt online zodra deze beschikbaar is.